Sektor luksusowy stanowi ciekawy paradoks, ponieważ jest w stanie zapewnić dwucyfrowy wzrost, oferując produkty, które są wyrazem ekskluzywności i rzadkości dla publiczności składającej się z niewielu lub bardzo niewielu potencjalnych klientów.

Według eksperta z branży, największe luksusowe marki wolałyby spalić swoje produkty niż sprzedać je z rabatem. Tak bardzo, że jest to jeden z niewielu sektorów – jeśli nie jedyny – w którym wzrost jest problemem dla ich marek, ponieważ może stworzyć utratę pożądania ze strony kupującego.

Bardzo wyraźnym przykładem są sklepy typu outlet, w których marki sprzedają swoje wycofane z produkcji lub uszkodzone produkty po obniżonych cenach. Choć w tego typu centrum handlowym obecne są wielkie marki, to ich ceny outletowe wciąż są dalekie od budżetu większości.

Jedno- lub wielomarkowe firmy

Wielkie nazwiska w sektorze luksusowym dzielą się na tych, którzy są właścicielami kilku prestiżowych marek i tych, którzy sami są marką. Zdaniem ekspertów ci pierwsi w ostatnich latach zwiększyli swój udział w rynku, nie tracąc wartości sprzedawanych marek i stopniowo podnosząc ich ceny.

Na przykład w 2018 roku dwa duże konglomeraty (LVHM i Hermès) odnotowały wzrost sprzedaży o blisko 10% (około dwa razy więcej niż cały rynek luksusowy). A udało im się to, ponieważ byli w stanie przyciągnąć najlepsze talenty i najlepszych ludzi do reklamy i utrzymać kontrolę nad dystrybucją.

Znaczenie sztuki

Sztuka stanowi bardzo istotny element strategii marek luksusowych. Marki szukają powiązania z formami, w których wyraża się sztuka, aby stworzyć efekt ekskluzywności i podnieść pożądanie klientów.

Największe marki mają tendencję do prowadzenia własnych muzeów lub fundacji, sponsorowania lub organizowania wystaw oraz korzystania z usług renomowanych architektów do budowy i projektowania swoich flagowych sklepów. Dążą do tego, aby otaczać się artystami (projektantami, architektami, celebrytami itp.), którzy są na szczycie, aby przekazać swoje wartości.

Strategie te są bardzo kosztowne i trudne do wykonania, ale dodają marce blasku, a ponieważ ich opracowanie jest tak niezwykle kosztowne, tworzą barierę nie do pokonania dla potencjalnych konkurentów.

Więcej o sektorze mody i poradach modowych przeczytasz w http://stylea.pl