Na czym polega moc słowa optymalizacja? Źródło siły tkwi w zrozumieniu, że jest to bardzo elastyczny termin. Ma tak wszechstronne zastosowanie jak klej szybkowiążący na bazie cyjanoakrylu. Nie wymienię nazwy, bo tekst nie powinien reklamować tego, czego autor nie zaplanował.

To też przejaw optymalizacji. Wybieramy rozwiązania najlepsze, które dadzą najlepsze wyniki w danej sytuacji. Wiemy, co chcemy osiągnąć i dlatego łatwo jest dopasować do celu potrzebne zasoby. Innym rozwiązaniem jest sprecyzowanie celu dopiero, kiedy znamy ilość dostępnych zasobów.

Obie opcje są słuszne i tylko od dążącego do celu zależy wybór

Na bazie działań optymalizacyjnych został wypracowany pewien zestaw działań związanych z procesem prowadzenia biznesu. Jest to marketing mix. Pozwala rozłożyć na czynniki pierwsze proces zarządzania komunikacją z rynkiem. Pierwszy podział zachodzi w zależności od tego, który rejon działalności biznesowej wybierze firma.

Jeśli produkcję i sprzedaż wyrobów gotowych, jest to marketing mix w wersji 4P. Jeśli usługi, mix marketingowy w postaci 7P.

Pokrótce, jakie są różnice?

Mix 4P składa się z czterech elementów:

  1. produktu
  2. ceny
  3. dystrybucji
  4. promocji.

Dodać należy, że różnice w widoku zestawienia wynikają z tłumaczenia z języka angielskiego.

Odpowiednio:

  1. product
  2. price
  3. place
  4. promotion.

Jeśli wykonuje się pozycjonowanie firmy usługowej zastosowanie ma druga wersja marketingu mix, czyli 7P. Bierze pod uwagę cykl obsługi klienta. Do wyżej wymienionych elementów dodać należy jeszcze: ludzi; proces; świadectwo materialne.

Materialne świadectwo to na przykład wygląd biura obsługi klienta

Jest konieczne dla wzbudzenia zaufania do firmy. W wypadku produktów fizycznych, które oferuje firma istnieje namacalny dowód działalności. W wypadku usług, szczególnie tych nie mających fizycznego ekwiwalentu, dress code pracowników, lub samochód z logo firmy jest rzeczą, którą przedsiębiorstwo utwierdza klienta o swojej wartości.